Czy kopia może być oryginałem?
Wiadomo, że oryginał jest tylko jeden, a kopia to tylko kopia. Z całą pewnością tak jest w przypadku Rembrandta. Ale czym jest oryginał cyfrowej fotografii lub Digital Art stworzony w komputerze? Przecież nie możemy wprost obejrzeć pliku zapisanego na dysku w komputerze. Musimy go wydrukować. Albo co ma zrobić artysta, który pragnie zachować oryginał swojego dzieła, ale jednocześnie chce go udostępnić innym?
Czy możliwe jest uzyskanie wydruku tak dobrego, że patrząc na niego z bliska odbiorca będzie miał wrażenie, że to oryginał, a nie kopia?
Tak! Przy zastosowaniu najnowszych technik druku możliwe jest uzyskanie zdumiewającej jakości i dokładności.
Nowoczesne technologie ploterowe oferują druk o jakości tak wysokiej, że jeszcze kilka lat temu można było o tym tylko pomarzyć. Dedykowane papiery Fine-Art stworzone specjalnie dla artystów pozwalają uzyskać niezwykłe efekty. Nawet sam arkusz czystego papieru w dotyku bardziej przypomina podłoża malarskie czy rysunkowe niż papiery jakie spotykamy w drukarniach. Druk pigmentowy na takich podłożach wykazuje wieloletnią trwałość bez zmiany kolorów, jest odporny na zadrapania, choć sam papier jest równie delikatny.
W takiej sytuacji to artysta decyduje, że wydruk staje się oryginałem . W ten sposób otwiera sobie nowe możliwości dotarcia do szerokiej grupy odbiorców jego dzieła. Artysta może sygnować każdą kopię podpisem i numerem seryjnym oznaczając w ten sposób swoje prace. Kolejne kopie mogą być zamawiane stosownie do przychodzących zamówień.
Technologia druku artystycznego
Na rynku funkcjonuje wiele technologii druku. Standardowy druk odbywa się poprzez mieszanie czterech kolorów podstawowych CMYK. Jednak dla artystów wybrałem technologię moim zdaniem najlepszą. To druk najwyższej jakości ploterem pigmentowym, który używa aż dwunastu różnych atramentów i z nich formuje docelowy kolor. W ten sposób możliwości kolorystyczne są bez porównania większe niż w druku CMYK.
Dla potrzeb druku czarno-białego ploter używa czterech różnych tuszy (dwa czarne, szary, jasno szary) aby druk nie miał absolutnie żadnych zabarwień i był całkowicie neutralny. Taki tryb sprawdza się fantastycznie przy kopiach szkiców ołówkiem lub węglem.
Doskonała jakość
Wydruk jest tworzony przy pomocy mgiełki nieprawdopodobnie maleńkich kropelek kolorowych tuszy, które połączone na wydruku dają wrażenie oryginału.
Wysoka rozdzielczość
Na wydruku gołym okiem nie da się zobaczyć rastra charakterystycznego dla zwykłych technologii druku.
Doskonała gładkość
Na wydruku nie ma smug, pasów, przebarwień czy innych niedoskonałości.
Perfekcyjna wierność koloru
Zastosowanie specjalizowanych profili kolorystycznych dla każdego podłoża pozwala uzyskać wyjątkowo dużą wierność kolorów.
Wysoka trwałość kolorów
Tusz pigmentowy jest odporny na blaknięcie i zmiany kolorów w czasie.
Powtarzalność prac
Wydruk zamówiony dzisiaj, za miesiąc czy za rok będzie miał dokładnie takie same kolory.
Podłoża do druku
Jeśli odbitka ma zostać trafić do galerii lub zostać sprzedana klientowi z sygnaturą artysty, to wydruk musi wyglądać szlachetnie. Odbiorca powinien mieć poczucie, że obcuje z oryginałem, a nie tanią kopią. Dlatego wydruki artystyczne drukowane są wyłącznie na specjalnych papierach Fine-Art stworzonych z myślą o artystach.
W szczególności polecam następujące podłoża:
Somerset Photo Satin 300g
Satynowy, gładki i szlachetny papier na bazie włókien bawełnianych. Posiada matowe wykończenie i doskonale prezentuje wydruki wszelkich grafik, a także kopii obrazów olejnych i akrylowych.
Somerset Enhanced Velvet Radiant White 255g
Papier na bazie włókien bawełnianych posiadający wyraźną nieregularną fakturę powstającą w fazie produkcji przy wyciskaniu za pomocą wałków obciągniętych naturalną wełną. Przepięknie prezentują się na nim akwarele i szkice.
Fomei Baryta MONO 290
Papier fotograficzny. Przypomina klasyczny papier barytowy, posiada półbłyszcząe wykończenie. Znakomicie sprawdza się przy druku fotografii wysokiej rozdzielczości.
Zakres zastosowań
Fotografiia
Zamień plik w oryginalne dzieło.
Dekoracje i aranżacje wnętrz
Udekoruj ścianę w domu lub biurze piękną grafiką.
Reprodukcja artystyczna
Gdy nie możesz mieć oryginału, wydrukuj jego kopię.
Prezenty, upominki, pamiątki
Podaruj komuś bliskiemu grafikę, fotografię lub obraz.
Digital Art
Zamień plik graficzny w prawdziwe dzieło sztuki.
Prace komercyjne
Zarabiaj sprzedając swoje dzieło wielokrotnie.
Kalkulator cen
1 m2 wydruku: 400 zł (+VAT)
Przesyłka kurierska: 25 zł (+VAT)
Zamówienie
Prześlij pliki
Małe pliki prześlij e-mailem.
Większe pliki prześlij serwisem WeTransfer lub podaj link do ściągnięcia plików np. z Google Drive.
Podaj dane do faktury oraz umów metodę odbioru.
Odbiór
Wysyłka kurierem DHL – 25 zł
Dostawa na drugi dzień roboczy od nadania.
Odbiór osobisty – bez dodatkowych opłat
ul. Szolc-Rogozińskiego 21, 02-777 Warszawa (Ursynów)
(proszę umawiać godzinę odbioru)
Czas realizacji
Prace drukowane są zazwyczaj w ciągu 1–2 dni. Przesyłając pliki spytaj o czas realizacji.
Kontakt
Najczęściej zadawane pytania:
Jakiej wielkości prace można wydrukować?
Maksymalna szerokość druku: 610 mm
Maksymalna długość wydruku: dowolna
Jak przygotować plik do druku?
Wydruk można wykonać z każdego formatu, który czyta Adobe Photoshop. Istnieją jednak pewne preferowane formaty oraz ogólne zasady, jakimi należy się kierować przygotowując pliki:
- Ustaw prawidłowe rozmiary obrazu, aby nie trzeba było go przeskalowywać, jeśli jest inaczej, koniecznie poinformuj o tym podczas składania zlecenia! Przy skalowaniu nie zmniejszaj rozdzielczości – wtedy otrzymasz wydruk bogatszy w sczegóły.
- Pracę najlepiej zapisuj w formatach bezstratnych: TIFF (nieskompresowany lub LZW) lub PSD. Plik musi mieć spłaszczone wszystkie warstwy oraz usunięte dodatkowe kanały i ścieżki.
- Możliwe jest wykonanie wydruku z pliku JPG, ale pamiętaj o tym, że jest to format stratny! Jeśli koniecznie chcesz używać formatu JPG, w czasie zapisywania pliku zawsze ustaw najwyższą jakość. Jeśli posiadasz tylko plik JPG i nie zamierzasz go obrabiać Photoshopem, pozostaw go w tym formacie. Przepisanie pliku na format TIF czy PSD nie poprawi jakości.
- Nie podnoś sztucznie rozdzielczości w Photoshopie, o ile nie planujesz po tej operacji dalszej obróbki pliku, np. dokonując wyostrzeń (Sharpen).
- Używaj przestrzeni barwnej RGB i pracuj w profilu Adobe RGB, ewentualnie sRGB. Bądź ostrożny przy pracy w profilu ProPhoto, chyba, że wiesz co robisz.
- Możliwe jest wykonanie wdruków z plików CMYK-owych, ale wtedy koniecznie skontaktuj się wcześniej, aby omówić kwestię profilu, na jaki ten plik został przygotowany. Pliki CMYK-owe standardowo są traktowane tak, jakby były przygotowane na druk w profilu ISO Coated v2 (FOGRA39).
- Obraz czarno-biały najlepiej przygotować w skali szarości (Grayscale), ale może to być także RGB, w którym każdy piksel ma takie same wartości w każdym z trzech kanałów.
- Pliki mogą być 8-bitowe lub 16-bitowe (ale nie 32-bitowe).
- Nie używaj formatów: GIF, BMP, EPS, DCS, PDF, PCX.
- Zapisując plik z Photoshopa dobrze jest dołączyć do niego profil, ale nie jest to konieczne. Jeśli w pliku nie będzie profilu, podaj informację czy obraz ma być odczytany jako Adobe RGB czy sRGB.
- Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń dla rozdzielczości obrazu (ilości pixeli).
Do wydruku nie będą przyjmowane pliki RAW, ponieważ muszą one wcześniej zostać poddane tzw. „wywołaniu”, czyli obrobieniu przez odpowiedni program, np. Photoshop czy Adobe Lightroom. Zanim to nastąpi kolory obrazu nie są jednoznacznie zdefiniowane.
Czy można zamówić wydruki próbne?
Tak. Przed wydrukiem dużych i kosztownych prac zdecydowanie warto najpierw sprawdzić jakość i kolorystykę wydruku. Najlepiej jest wykonać próbny wydruk pracy w zmniejszeniu, aby zobaczyć ogólną kolorystykę pracy oraz wybrany fragment w skali 1:1 gdzie będzie widać detale.
Plik próbny możesz przygotować samodzielnie wycinając, kadrując i montując odpowiednie fragmenty lub przysłać oryginalny plik do wydruku z opisem jak należy go wykadrować, zmniejszyć itp. Za te czynności nie ma dodatkowych opłat.
Zgodnie z cennikiem, minimalne zamówienie to 60 zł, czyli pasek o wymiarach: 33 x 60 cm.
Jak wygląda kwestia praw autorskich?
- Przesłany plik będzie wykorzystany tylko do wydrukowania pracy dla klienta.
- Plik nie będzie udostępniony osobom trzecim.
- Z pliku nie będą tworzone dodatkowe wydruki.
- Po wydrukowaniu pracy plik zostanie trwale wykasowany z komputera.
- Na życzenie zleceniodawcy plik może pozostać w komputerze, aby łatwiej było wznawiać kolejne zamówienia na te same prace. Jest to praktyka powszechnie stosowana.